Używamy ciasteczek,by
zapewnić Ci wygodne korzystanie ze strony.
ok
Pozycjonowanie

Nie bagatelizuj pozycjonowania!

Zastanawiając się nad założeniem własnej firmy lub wypuszczeniem nowego produktu, oczekujesz sukcesu swojego przedsięwzięcia. Każdy taki projekt musi zostać dogłębnie przemyślany i zaplanowany, a kluczem do sukcesu jest odpowiednie pozycjonowanie. Analiza rynku oraz konkurencji w branży, w której zamierzamy wystartować z naszą marką jest jednym z najważniejszych czynników, które należy dogłębnie sprawdzić przed wypuszczeniem produktu do odbiorców.

Dlaczego powinienem zainteresować się pozycjonowaniem?

 

Pozycjonowanie marki to działanie związane z kreowaniem oferty i wizerunku firmy w taki sposób, by wzbudzić jej pozytywny obraz wśród nabywców. Dobrze wykonane pozycjonowanie sprawi, że marka zajmie wyróżniające się miejsce w świadomości odbiorców rynku docelowego, ponieważ głównym celem pozycjonowania jest wyróżnienie naszego produktu na tle konkurencji.

Wyróżnij się i stwórz produkt inny niż konkurencja – po to, by zaistnieć w świadomości rynkowej w pożądany sposób. Takie podejście pozwoli Twojej firmie zmaksymalizować przyszłe, potencjalne korzyści.

Solidnie przygotowany proces pozycjonowania pomaga stworzyć skuteczną strategię marketingową. Ma to na celu wyjaśnienie istoty marki, jej celów oraz potrzeb jakie może pomóc spełnić swoim klientom.

Pozycjonowanie trzeba zrozumieć, aby umiejętnie wykorzystać je w procesie decyzyjnym!

Działania związane z pozycjonowaniem wiążą się z teraźniejszością, ale ich wpływ widoczny będzie w przyszłości. Podczas planowania procesów związanych z pozycjonowaniem marki należy opierać się na aspiracjach, jakimi się kierujemy. Jest to niezbędne do dalszego rozwoju i doskonalenia naszej firmy.

 

Skuteczne pozycjonowanie to niełatwa sztuka!

Trudnością tego procesu jest znalezienie równowagi pomiędzy tym czym marka jest w danym momencie, a tym czym stanie się w przyszłości. Należy pamiętać, że stawiane sobie przez firmę cele powinny być realistyczne do wykonania. Cele „oderwane od rzeczywistości” sprawiają wrażenie ambitnych i rozwojowych, ale mogą przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.

Proces pozycjonowania wymaga dostrzeżenia oraz określenia podobieństw i różnic pomiędzy naszą marką, a konkurencją. W szczególności należy zwrócić uwagę na takie aspekty jak:

  • rozpoznanie i odniesienie się do rynku docelowego i istotnych konkurentów
  • określenie optymalnych podobieństw i różnic, które będą kojarzyć się z naszą marką względem konkurencji
  • stworzenie hasła marki, które będzie zgodne z jej istotą i celami, a przy tym będzie pozytywnie wpływać na jej pozycjonowanie


Istnieje wiele sposobów pozycjonowania naszej marki. Możemy w tym celu wykorzystać konkurencję, stosując bezpośrednie porównanie do prezentowanej przez nich oferty lub produktu. Pozycjonowaniu sprzyja też podział ze względu na atrybuty, którymi wyróżniamy się na tle innych oraz korzyści funkcjonalne i użytkowe jakie płyną ze stosowania naszego produktu. Kolejnym rodzajem pozycjonowania jest pochodzenie produktu, a także lokalizacja, jeśli skupiamy się na lokalnym rynku. Ponadto do sposobów pozycjonowania marki zaliczamy przeznaczenie i sposoby korzystania z produktu, kategorię produktu i kategorię użytkownika, do którego jest on skierowany. Ponadto produkt możemy wyróżnić ze względu na oferowaną przez niego jakość oraz cenę.

Zanim przystąpimy do działań związanych z pozycjonowaniem należy dobrać do nich odpowiednią strategię, która będzie najlepiej współgrać z misją firmy.

Istnieje kilka rodzajów strategii, które można zastosować:

  • Strategia lidera polega na realizacji takich działań marketingowych, w których marka będzie pokazywana jako lider na rynku, przy zastosowaniu odpowiednich komunikatów reklamowych.
  • Strategia zróżnicowanej oferty, której działanie opiera się na rozszerzaniu oferty produktów, tak by klient zyskał większy wybór i miał możliwość podjęcia decyzji. Przyjęcie tej strategii skupia się na manipulowaniu cenami oferowanych produktów oraz stosowaniu takich zagrywek jak promocje.
  • Strategia naśladowcza polega na wykorzystaniu dobrej pozycji istniejących produktów i uwidocznieniu tych cech, które będą ważne w naszym produkcie, co umożliwi wykreowanie mu pozytywnego wizerunku już na samym początku.
  • Strategia błękitnego oceanu, czyli wprowadzenie produktu, którego nie ma jeszcze na rynku i zaplanowanie działań w taki sposób, by znaleźć swoją niszę. W tej strategii stawia się na innowacje, których celem jest pozytywne oddziaływanie na firmowe koszty oraz oferowanie atrakcyjnych wartości dla konsumentów.

 

Każda z powyższych strategii ma swoje słabe i mocne strony, a to na którą się zdecydujemy, zależy wyłącznie od specyfiki naszego produktu i branży. Wiele firm w pozycjonowaniu swojej marki stosuje różne strategie, a ich składowe elementy łączy w jedną całość, by rozszerzyć zasięg swojej rozpoznawalności.

 

Kiedy zobaczę efekty?

Efektem skutecznego pozycjonowania będzie sukces w kreowaniu „skupionej na kliencie propozycji wartości” – przekonywującym powodem, dla którego konsumenci na rynku docelowym kupią wskazany produkt.

 

Więcej o pozycjonowaniu dowiesz się z kolejnego artykułu tego cyklu:
Pozycjonowanie – analiza konkurencji

Teksty źródłowe:
Kotler, P., Keller, K.L. (2018) Marketing (s.296-300). Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Waniowski, P., Sobotkiewicz, D., Daszkiewicz, M. (2011) Marketing. Teoria i przykłady (s. 318-320). Warszawa: Agencja wydawnicza Placet.
Szyfter, J.P. (2006) Public Relations w Internecie (s.116-122). Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Udostępnij ten wpis:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

o autorze

Piotr Gil

Piotr Gil

Zajmuję się budowaniem efektownych i efektywnych komunikacji wizualnych oraz szeroko rozumianym badaniem funkcjonalności. Spore doświadczenie w pracy projektowej umożliwia mi działanie w szerokim spektrum mediów. Pasjonuję się typografią - w moich projektach pierwsze skrzypce grają litery.